Share on

Folieteelt rukt op

Door Jelle Feenstra

Nederlandse supermarkten geven steeds vaker voorrang aan voedsel van eigen bodem. Agrico is als gevolg hiervan volop bezig met tafelaardappeltelers om het seizoen te vervroegen met de teelt van vroege rassen onder folie, maar ook met late rassen en rassen die langer bewaard kunnen worden. 

Leo de Kock in Purmerend voorziet Albert Heijn van vers verpakte aardappelen. Deze worden voornamelijk geleverd door telers van Agrico. Albert Heijn streeft er naar om de klanten jaarrond aardappelen uit Nederland aan te kunnen bieden. Zo wil de supermarktketen de footprint verlagen en lokale productie stimuleren. ‘Een paar jaar geleden kwam zo’n 60% van de aardappelen uit Nederland, nu is dat ruim 80% en het doel is om zo snel mogelijk naar 100% te gaan’, vertelt Leo de Kock’s directeur Jan Bijleveld.

Teelt onder folie

Een van de manieren om de eerste Nederlandse aardappelen een aantal weken eerder in de schappen te krijgen, is de teelt onder folie. ‘We zijn dit jaar met acht telers met in totaal 35 hectare gestart met het telen van aardappelen onder folie’, vertelt operationeel manager bij Agrico Mark Zuidhof. Het doel was om in week 25 de eerste aardappelen te leveren. ‘Vanwege het koude voorjaar lukte dat niet helemaal. aardappelen lagen in week 26 in de supermarkt, nog altijd zo’n twee weken eerder dan normaal’, zegt Zuidhof. Het gaat dan om rassen als Doré, Frieslander, maar ook Erika en Artemis. 

Krielteelt op 15 hectare

Ook op andere fronten investeren Leo de Kock en Agrico in meer producten van Nederlandse bodem. Zo wordt er op proefvelden volop geëxperimenteerd met krielaardappelen. ‘Dit jaar teelden we drie rassen op drie verschillende locaties. Ook hier is het doel om een serieuze teelt in Nederland op te zetten en daarmee de import uit krielaardappellanden als Israël, Engeland en Frankrijk te verminderen’, vertelt Mark Zuidhof. 

Een andere manier is om het seizoen aan de achterkant te verlengen, door latere rassen of rassen te telen die langer bewaard kunnen blijven. ‘De Milva’s, Venezia’s en Levante’s gingen drie weken langer naar de kleinverpakkers toe. We zijn er dit jaar in geslaagd om het seizoen met in totaal vijf weken te verlengen, zodat er bij Albert Heijn minder importaardappelen in de schappen komen. Het doel is om daar het komende jaar zowel aan de voor- als de achterkant een paar weken bij te krijgen.’

Thoolse primeuraardappelen

Een van de telers die dit jaar de vroege teelt voor Agrico verzorgde, is Rens de Wilde uit het Zeeuwse Tholen. Het familiebedrijf doet al jaren de vroege teelt voor Agrico. De streek rondom Tholen staat bekend om z’n vroege aardappelen. Door de goede bodemstructuur kunnen de aardappelen in februari al gepoot worden. Vervolgens worden de aardappelen met speciale folie toegedekt om de groei te versnellen. Eind april zijn de aardappelplanten normaal gesproken voldoende ontwikkeld en wordt de folie verwijderd. Bij De Wilde, die dit jaar op 7 hectare Erika en Artemis teelde voor Agrico, ging de folie er eind mei pas af. ‘Door het koude voorjaar waren we aan de late kant. In week 25 waren de knollen groot genoeg en konden de aardappelen worden gerooid.’ 

De extra arbeid door voorkiemen, folie leggen, het rooien in 20-kilo kisten en een lagere hectareopbrengst, maken dat de kostprijs van vroege aardappelen voor de boer hoger liggen dan bij de late aardappelen. Daar staat ook een hogere opbrengst tegenover. ‘Dit jaar viel de opbrengst door het gering aantal zonuren niet mee’, zegt De Wilde.