Share on

Ook zo’n trek in een lekkere stamppot?

COLUMN FOODBUSINESS
28 december 2021 – Mariska Werring

Herken je ook dat gevoel in de winter? Dat als het buiten koud en guur weer is, je meer trek hebt in ander eten dan in de zomer. Vanouds zijn stamppotten een geliefde winterkost. Het zal geen verbazing wekken dat ook in deze tijd waarin we niet meer zo traditioneel eten de populariteit van stamppotten nog bijzonder groot is. Uit recentelijke cijfers van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat gerechten met aardappelen nog steeds super populair zijn tijdens koude dagen. Niet geheel onverwacht staat de boerenkoolstamppot bovenaan het boodschappenlijstje (34%).

Meer genieten

Voedsel is op de eerste plaats een levensbehoefte, maar meer dan dat willen mensen, naast een dagelijkse maaltijd op tafel zetten, genieten van wat er op hun bord ligt. De pandemie waarin we verkeren brengt stress en onzekerheid met zich mee. En hoe belangrijk is het dan om lekker te kunnen eten. De beperkingen op het gebied van mobiliteit in de afgelopen twee jaar hebben grote invloed gehad op de manier hoe de consument in Nederland voedingsmiddelen heeft gekocht. Naast het feit dat supermarkten de grote winnaar zijn van de coronacrisis is een bijzonder neveneffect dat in de kleinschaligheid van lokale restaurants nieuwe initiatieven zijn ontplooid en zichtbaar is geworden over hoeveel veer- en daadkracht de horeca beschikt. Lockdowns en de huidige pandemie hebben bestaande eetgelegenheden een nieuwe vorm gegeven. Afgelopen jaar bestelde meer dan een kwart van de Nederlanders meer afhaalmaaltijden bij kleine en lokale restaurants.

Gezond eten

Uit peilingen van het Voedingscentrum en diverse GGD’s (2020) blijkt dat het merendeel van de Nederlanders niet anders is gaan eten (86%). In dit onderzoek kwam ook naar voren dat ongeveer 20 procent van de Nederlanders meer tijd heeft genomen om te eten (19%), meer fruit en/of groente is gaan eten (17%) en bewuster is gaan letten op voeding (17%). In 2020 is de verkoop van gezondheids- en wellnessvoeding met 5,1 procent (CBS) toegenomen. Volgens hoogleraar Jaap Seidell kun je consumenten alleen gezonder en duurzamer laten eten, als je ongezond en niet-duurzaam voedsel duurder maakt. Prijs is vaak bepalend als het gaat om de alledaagse boodschappen volgens Prof. Mr. Dr. R.A. Wolf. In dit kader is in het onlangs gepresenteerde regeerakkoord te lezen dat het kabinet kiest voor een gezonde generatie in 2040 en dat zij op termijn de btw op groenten en fruit willen verlagen tot nul procent. De Transitiecoalitie Voedsel is blij met dit voornemen en verwacht van het nieuwe kabinet dat zij met concrete voorstellen komen, waarin met name de voedingsmiddelenindustrie wordt aangezet om hun verantwoordelijkheid te nemen omtrent het aanbieden van duurzame en gezonde producten.

Rol retail

Versproducten kunnen een belangrijke bijdrage leveren bij een gezondere levensstijl. Mede door de trend om meer aardappelen, groente en fruit producten (AGF) uit Nederland te halen, veranderende weersomstandigheden en een toename van de transparantie in de keten zullen voedselsystemen- en ketens hierop afgestemd moeten worden. Supermarkten treden steeds meer naar buiten om meer informatie richting de consument te verschaffen. Waar komt het product vandaan, hoe wordt het gemaakt en/of geteeld en niet te vergeten gericht advies over een lekker recept. Want de consument wil steeds meer geinspireerd en geholpen worden bij de keuze van een vooral smaakvolle en gezonde maaltijd! En zeg nou zelf, met een heerlijke gezonde stamppot leg je toch een goede basis voor de koude en donkere wintermaanden? Eet smakelijk!

Mariska Werring is Sales Director bij Leo de Kock en Zonen B.V., een AG-retailpartner en volgt een Executive MBA voor Food & Retail bij EFMI Business School en is Retailkenner in hart en nieren.