HOE EEN EENMANSZAAK UITGROEIDE TOT EEN UIT DE KLUITEN GEWASSEN ONDERNEMING

Van de houten kistjes met aardappelen die vanaf de boerderij in Landsmeer met paard en wagen naar afnemers in Amsterdam werden gebracht tot de meer dan dertig miljoen verpakkingen die jaarlijks vanuit het hypermoderne verpakkingscentrum in Purmerend naar groothandels en supermarkten in heel Nederland worden getransporteerd. In een eeuw is er veel veranderd. Maar sommige zaken zijn hetzelfde gebleven. Wij handelen nog altijd in de traditie van de vooruitstrevende grondlegger van ons bedrijf. Meebewegen met de ontwikkelingen in de markt en goed luisteren naar de klant, daar draaide én draait het bij Leo de Kock om.

Zo veranderde het dagelijks leven in Nederland en daarmee het bedrijf van Leo de Kock

1916-1926
De vruchtbare start

De vruchtbare start

Het verhaal van ons prachtbedrijf begint in 1916, als Leo de Kock als ambitieuze knaap van 21 jaar vanuit zijn ouderlijke woning in Landsmeer met tafelaardappelen de boer op gaat. In het nabijgelegen Amsterdam bouwt hij een steeds grotere klantenkring op. Eerst brengt hij de eersteklas producten met paard en wagen bij de mensen thuis. Als de zaken steeds beter gaan, koopt hij een transportauto waarmee snel in en rond de hoofdstad kan bezorgen.


1926-1936
Erkend als grossier

Erkend als grossier

Op 11 september 1933 wordt Leo de Kock door de Nederlandsche Aardappel Centrale erkend als grossier in consumptieaardappelen.


1936-1946
Eten op de bon

Eten op de bon

Tot 1940 eten Nederlanders ongeveer 130 kilo aardappelen per persoon per jaar. In de donkere jaren van de Tweede Wereldoorlog daalt de consumptie van aardappelen drastisch door de voedselschaarste.


1946-1956
De welvaart groeit

De welvaart groeit

In de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog is het leven op alle vlakken sober. Het oer-Hollandse menu bestaat uit brood, gekookte aardappelen en groenten van het seizoen. Wie iets meer te besteden heeft koopt (af en toe) een stukje vlees. Na 1955 begint dit te veranderen. De welvaart groeit gestaag en daarmee ook de mogelijkheid om anders te eten. Veel mensen kunnen voor het eerst naar het buitenland op vakantie. Zo komen ze in aanraking met andere eetculturen. Pasta en rijst worden populaire ingrediënten, ook door de recepten in damesbladen als Libelle en Margriet. Maar aardappelen blijven een geliefd onderdeel van de maaltijd.


1956-1966
De komst van de supermarkten

De komst van de supermarkten

Leo de Kock ondervindt geen concurrentie van de smaakmakers van over de grenzen. Het lukt hem zelfs om het bedrijf uit te breiden. Zijn zoons Ben, Louis en Leo jr. komen in het bedrijf werken. Samen spelen ze handig in op de veranderingen in de maatschappij. Vanaf 1961 worden supermarkten verplicht tot gescheiden verkoop van vlees, groenten en brood. In de jaren daarop groeit het assortiment in de supermarkten. Maar de gezinnen worden kleiner. Consumenten hebben daardoor minder van hetzelfde product nodig.


Leo de Kock komt met een gouden greep: als eerste in Nederland bedenkt hij – geholpen door Louis, die technisch onderlegd is – een systeem om de aardappelen per gewicht te selecteren en op te vangen in een zakje. De kleinverpakking is geboren!


In 1965 doet de eerste volautomatische weeg- en verpakkingsmachine zijn intrede bij Leo de Kock.


1966-1976
Steeds meer aardappelen voor Albert Heijn

Steeds meer aardappelen voor Albert Heijn

Het bedrijf van Albert Heijn, de grossier die in 1887 met een kleine kruidenierszaak in Oostzaan begon, groeit gestaag. Na de opening in 1955 van de eerste Albert Heijn-supermarkt in Rotterdam, volgen er vele. In 1972 neemt de keten de zelfbedieningszaken van Simon de Wit over en in 1980 worden veel winkels omgezet naar de Albert Heijn-formule. Vanaf de eerste supermarktjaren levert Leo de Kock aan de grootste supermarkt van Nederland.


1976-1986
Van Landsmeer naar Purmerend

Van Landsmeer naar Purmerend

De vraag naar het kwaliteitsproduct van Leo de Kock wordt almaar groter. Het lukt niet meer om de aardappelen in Landsmeer te verpakken. De uit de kluiten gewassen onderneming verhuist naar Purmerend, waar op een industrieterrein een gloednieuw bedrijfspand gebouwd wordt. Nog altijd is ons bedrijf op deze locatie gevestigd.


1986-1996
Krachtenbundeling met Agrico

Krachtenbundeling met Agrico

De techniek staat voor niets… De in 1965 ontwikkelde volautomatische weeg- en verpakkingsmachine maakt rond 1990 plaats voor een gestroomlijnd en volautomatisch systeem dat de (klein)verpakkingen computergestuurd met aardappelen vult.


Consumenten willen steeds meer te kiezen hebben in de supermarkt. Retailers vragen Leo de Kock het assortiment uit te breiden. Hierin kan worden voorzien door samenwerking met Agrico, een krachtige coöperatie van aardappeltelers uit de Noordoostpolder.


In 1989 verkopen Ben en Louis hun aandelen aan hun almaar groeiende partner uit Emmeloord. Zij en de andere De Kocks dragen het familiebedrijf over. Agrico verwelkomt de vitale zeventigjarige onderneming uit Purmerend als zevende dochter.


1996-2006
Passie voor puur natuur

Passie voor puur natuur

Aziatisch, oriëntaals, biologisch… Rond de millenniumwisseling groeit het aantal winkels met een gespecialiseerd assortiment. Vooral de supermarkten die zich richten op puur natuur worden ongekend populair. Want steeds meer consumenten worden zich bewust van de impact die hun koopgedrag op het milieu heeft. Als één van de eerste leveranciers in Nederland gaat Leo de Kock niet alleen biologische aardappelen leveren aan de biologische groothandels Odin en Udea, maar deze ook verpakken in milieuvriendelijke, afbreekbare folies. Volgens de richtlijnen van branche-organisatie SKAL gaat ons bedrijf de biologische aardappelen verwerken in een hal die is gescheiden van de bedrijfsruimten voor reguliere producten.


2006-2020
Hypermodern magazijn en kantoor

Hypermodern magazijn en kantoor

Leo de Kock blijft groeien, op allerlei vlakken. Inmiddels verlaat meer dan 2500 keer per jaar een vrachtwagen vol verse aardappelen en groenten ons bedrijventerrein in Purmerend, op weg naar onze tevreden afnemers.


Om snel op de toekomstige wensen van onze klanten te kunnen blijven inspelen, wordt op 23 mei 2019 de eerste paal geslagen. Dit is het fundament van een hypermodern magazijn voor de versproducten die klaar zijn voor verzending. Daarnaast krijgt het bedrijf een nieuwe visuele identiteit en worden de huisstijl, het logo, website en alle andere communicatiemiddelen hierop aangepast. Leo de Kock positioneert zich als AG-retailspecialist met ambitieuze groeiambities. Op 7 september 2020 wordt het gemoderniseerde kantoor in gebruik wordt genomen en maken de twee oude laaddocks plaats voor drie nieuwe. In dit filmpje is dit hele proces goed te zien.


2020-HEDEN

Meebewegen met de ontwikkelingen in de markt en goed luisteren naar de klant, daar draait het bij Leo de Kock nog altijd om. Om dat te realiseren, wordt er hard gewerkt aan nóg efficiëntere processen door datagestuurde supply chain-oplossingen voor de retailers waarmee we samenwerken. Leo de Kock heeft aandacht voor het welzijn en de ontwikkeling van haar medewerkers. Ook volgt er een nieuwe indeling van de productieruimte met toevoeging van een 2e volautomatisch robotsysteem dat de (klein)verpakkingen met aardappelen vult.

In samenwerking met moederbedrijf Agrico worden steeds meer ‘Next Generation’ rassen ontwikkeld en verpakt: aardappelen die resistent zijn tegen de aardappelziekte Phytophthora. Met deze aardappelen wordt een goede basis gelegd voor een duurzaam en gezond gewas.
Onze Next Generation rassen vormen de schakel tussen de wereldwijde noodzaak tot verduurzaming en een verhoogde opbrengstzekerheid voor de teler. Een belangrijke en grote stap naar de toekomst. Vanaf ons gloednieuwe pand zetten wij alles op alles om waar te maken wat de vooruitstrevende grondlegger van ons bedrijf een eeuw geleden al beloofde:

VAN DE AKKER. VIA DE VERPAKKER. VERS BIJ DE KLANT.